Сучасному поколінню скаличан рідна церква здається «вічною». Вона так гарно
вписується в архітектурне «обличчя» містечка: руїни середньовічного замку,
купол церкви та вежа костелу й здається, що так було завжди. Вже практично не
залишилося в Скалі людей, які б могли переказати хоч щось про будову церкви й
тому все поступово стирається з людської пам’яті. На цьому тлі виникають
перекручування, неточності а то й зовсім недоречності. Наша розповідь
присвячена великому подвигу наших предків – будові храму на чолі зі своїм
парохом греко-католицьким священиком Келестином Костецьким.
У 1867 р. до місцевої парафії нести
слово Боже прибув молодий та ідейний отець Костецький. Спочатку йому було
досить важко знайти підхід до своїх вірних: місцеві жителі тільки відчули смак
свободи після скасування панщини й не знали, що з тією свободою робити. Одні
пиячили, інші займалися контрабандою (поряд - кордон з Російською імперією),
подружжя жили «на віру», діти не відвідували школи, навіть церковного братства
не існувало. Перші 10 років свого побуту в Скалі парох потратив на
перевиховання місцевих мешканців. Методично отець спроваджував їх на
християнську дорогу власним прикладним життям: за цей час він створив руську
читальню, товариство тверезості, не забував парох й про економічний аспект
життя скаличан. Він їх вчив, як можна грамотно обробляти свої поля й отримувати
високі врожаї. Коли о.Костецький переконався, що має підтримку й авторитет,
задумав він побудувати нову велику муровану церкву. Так як на той час в Скалі
існувало 2 дерев’яні храми -- в місті (Миколаївська) та на старій Скалі (Різдва
Преподобної Діви Марії) – то було вирішено споруджувати храм для обох парафій
відразу по середині між містом і старою Скалою такої величини, щоб вмістити
велику кількість люду. Адже в обох громадах налічувалося 2500 греко-католиків,
а дерев’яні церковці були малими, Рождественська – ще й аварійною після пожежі.
Проект було замовлено у львівського архітектора на зразок церкви Св.Миколая у
Києві. Кошторис склав величезну на той час суму – 42000 ринських, яка дуже
налякала скаличан. Але за тодішніми законами Австро-Угорщини третину коштів мав
надати місцевий поміщик граф Голуховський, що він і зробив й це було
використано на оплату праці майстрів. Далі Костецький заохочував людей такими
доводами: «Камінь добудемо самі, повозимо його самі, вапно випалимо на місці,
цеглу зробимо самі на місці, дерево маємо у своїх лісах». Перший наріжний
камінь було заложено у 1877 р. о.Костецьким й того ж року закінчено фундамент.
Спочатку пішли допомагати найсвідоміші чоловіки, а далі приєднувалися жінки,
молоді дівчата, чувся на всю Скалу дзвінкий сміх, стукіт молотків,
перегукування майстрів, українці повірили у власні сили, вони можуть, вони –
велика сила, вони -- громада! Нагадаємо, що на той час у Скалі проживало понад
6 тис. населення. З них бл. 1 тис. поляків латинського віросповідання й по 2,5
тис євреїв і українців або русин, як тоді казали, греко-католицького сповідання
й останні були на своїй землі найпригнобленішими, найбіднішими. Й тому такою
важливою була їхня віра у власні сили. Будова церкви зробила надзвичайне
зацікавлення у багатьох жителів цілого Борщівського повіту, адже будувалася
перша кам’яна церква в усій окрузі. Завершилося
будівництво у 1882 р., про що свідчить довідка з Державного архіву
Тернопільської області, що «станом на
1935 рік церква Святого Миколая, мурована 1882 року, як самостійна експозитура
належала греко-католицькій громаді міста Скала Борщівського повіту
Тернопільського воєводства і відносилась до Скальського деканату
Станіславівської архієпархії». Є відомості, що наша церква була відзначена
відпустовим празником Св.Миколая.
Вузькому колу істориків
Святомиколаївський храм у Скалі відомий завдяки тому, що тут вінчався у 1896
році Великий Українець Михайло Грушевський. Декілька слів про це. На зміну
о.Костецькому нести священичу місію до Скали у кінці ХІХ ст. прибув Олександр
Левицький. Крім власних 5-х дітей отець мав ще опікунку рідну молодшу сестру
дружини Олімпії Марію Вояковську. Якраз їй і судилося стати дружиною Михайла
Грушевського. Не зважаючи на те, що Михайло був православного сповідання, шлюб
молодій парі дав отець Левицький у нашій церкві, як того хотіла Марія. Тут на
місцевій парохії відбулося скромне весілля, сюди часто навідувалися Грушевські,
адже між Михайлом Сергійовичем і о.Олександром зав’язалась справжня багаторічна
дружба.
Минули лихоліття світових воєн, впали
імперії, які вершили долі цілих народів, а церква у Скалі стоїть твердим
свідком великого культурного змагання українських громадян на чолі з отцем Костецьким. Нам –
потомкам тих громадян – треба хоча б про це знати й пам’ятати в ім’я історичної
справедливості.
… Ось таку статтю я розіслала в деякі місцеві
газети, щоб нагадати про поважний ювілей нашої церкви. Цікаво, як буде
відзначатися ця дата якраз у церкві братами нашими православними, чи згадають
вони про справжніх фундаторів церкви, про парохів, котрих є портрети в
захрестії й які в різні часи служили в цих стінах й належали до
греко-католицького обряду. А щоб вже була встановлена повна історична справедливість,
подаю у відсканованому вигляді довідку з ДАТО (держ. Архів Терн. обл.), на яку
я оперлася в даній статті. Отже, дана архівна довідка була пару тижнів тому
отримана Орестом Метельницьким й у ній говориться, що « станом на 1935 рік
церква Святого Миколая, мурована 1882 року, як самостійна експозитура належала
греко-католицькій громаді міста Скала Борщівського повіту Тернопільського
воєводства і відносилась до Скальського деканату Станіславівської архієпархії.
У документах архівного фонду Тернопільське окружне земельне управління, у
списках про наявність у воєводстві нерухомого майна церков і монастирів є
відомості, що станом на 18 липня 1929 р. греко-католицькій громаді м.Скала над
Збручем Борщівського повіту Тернопільського воєводства належало 61 га земельних
угідь». Далі подано джерело даних відомостей: Шематизм духовенства
Станіславівської архієпархії (Шематизм – ревізія). Ось такі вони справжні факти
нашої історії, як кажуть добавити нічого. Але а все ж ризикну поставити
запитання, чому така довідка не була пущена в хід на початку 90-х рр., коли в
нашому селищі тривали справжні «бойовища» навколо церкви? Тоді спрацювала сила, а
де ж була все та ж історична справедливість і де була влада, коли вона мала просто
виконати закон України про повернення культових споруд тим громадам, які
будували ці споруди. А наша тодішня влада мовчки спостерігала й чекала, хто
переможе. А закінчилося тим, що купка вигнаних з власної церкви християн стояла
12 років на морозі, всі це бачили, і всім було «по-християнськи» байдуже…
|