Є на
південному сході Тернопільщини, на самому «кордоні» з Хмельниччиною, невелике
містечко Скала-Подільська. Зараз Скала – це тиха місцина, де тільки мальовничі
руїни фортеці на крутому схилі над Збручем нагадують подорожнім про славне
минуле міста. А минуле дійсно велике. Близько 450 років Скала знаходилася на
кордоні між наймогутнішими європейськими державами: Золота Орда, Османська
імперія, Кримське ханство, Річ Посполита, Російська та Австро-Угорська імперії,
Друга Річ Посполита та Радянський Союз. Навіть такий факт, що за Речі
Посполитої з усіх міст Тернопілля тільки двоє - Теребовля та Скала - були у власності держави, тобто були «королівщинами»,
говорить про те, яке стратегічне значення мала Скала. Славиться наше місто ще й
відомими людьми. Про них - наша
розповідь.
В
економічному огляді Борщівського повіту за 1896 рік ( Звіт з обстеження
читалень «Просвіти» ) знаходимо запис про Скалу: «Населення там запопадливе,
статечне і просвічене. З тої місцевості багато людей вчаться в середніх і вищих
школах… А що взагалі просвітній рівень тамошніх мешканців є гідним похвали,
найкраще свідчить число членів читальні – 240, такого числа членів не має ніяка
інша читальня в Борщівському повіті, а може, і ніде немає». Такий високий
рівень культури вилився в конкретний результат: Скала дала тодішньому
суспільству відомих адвокатів, кооперативних діячів, лікарів і, звичайно,
митців.
Мала Скала свого власного
відомого художника – Миколу Анастазієвського (1891-1974). Він навчався в
Краківській академії мистецтв. У 1918-1919 рр. працював живописцем у
міністерстві освіти уряду УНР в Кам'янці-Подільському ( останній столиці УНР ).
Був знаним художником в Польщі міжвоєнного періоду. В 1944 р. емігрував до
Німеччини, а потім до США. Малював в стилі графіки. Виставки відбувалися у
Львові, Кракові, Мюнхені, Детройті, Нью-Йорку.
На
початку ХХ століття в Галичині був дуже популярним мандрівний театр «Руська
бесіда». В ньому свій драматичний талант відшліфував ще один талановитий
скаличанин – Василь Юрчак (1876-019140). На сцені цього театру він виконав
близько 90 ролей. 1905-1906 рр. працював пліч-о-пліч з такими корифеями як
М.Заньковецька та М.Садовський. У 1913 р. через хворобу покинув сцену. Помер і
похований у Теребовлі, звідки була його дружина, теж актриса «Руської бесіди»
Юрчакова. Іменем Юрчака названі вулиці в Теребовлі і Тернополі.
Ще один
живописець, який теж навчався в Краківській академії мистецтв - Антін Шурма
(1862-1944). Він народився на Львівщині, але в Скалі одружився й прожив все
своє творче життя. Займався розмальовуванням храмів по всій Галичині. Наша
Святомиколаївська церква в селищі теж розписана ним на початку минулого
століття.
Не можна
не згадати, що головним організатором, який й зібрав творчих людей в Скалі на
початку ХХ століття в одне ціле, був парох вищезгаданої церкви
греко-католицький священик Олександр Левицький. Сам був творчою людиною (знав
музичну грамоту, мав прекрасний голос), але ще більш вагомішим в його постаті
було те, що він вмів гуртувати навколо себе митців, вмів розпізнати їхній
талант. «Щирий робітник, правдивий патріот і взірцевий душпастир», - ось як
його характеризують з звіті читалень «Просвіти». Талановитим був у нього й син
– Модест Левицький (1873-1927). Він навчався одночасно на правника і в музичній
академії. Останнє переважило й він для себе обрав фах музичного диригента.
Разом з батьком ще будучи студентом в 90-х рр. ХІХ ст. створює в Скалі
церковний хор та хор «Просвіти». Далі з 1899 по 1916 рр. був засновником і
диригентом хорового товариства «Буковинський боян» у Чернівцях та першої в
Буковині української музичної школи імені М.Лисенка. Незмінно диригував на всіх
знаменних заходах, як то приїзди Лисенка та Лесі Українки в Чернівці, Шевченківські
творчі вечори. У 1919 р. емігрував до Бразилії, не змирившись з включенням
Галичини до складу відновленої Польщі, де й помер.
Окремі
теплі слова треба сказати про славну сім'ю Старицьких. Батько родини Григорій
Старицький (1875-1943) народився в с.Шили на Збаражчині. В 24-річному віці він
був запрошений Олександром Левицьким до Скали очолити церковний хор. Тут
Григорій одружується, тут народжуються у нього 7 дітей. Співала вся чисельна
родина, а коли в церкві тривали «проби» (репетиції), то від такої потужності
голосів аж лампи лопали і свічки гасли. З 1910 по 1938 рр. Старицький очолив
світський хор «Просвіти». Був активним громадським діячем краю: входив до
першого повітового комітету УНДО. В часи Першої світової війни воював за
Австрію, був у російському полоні, а в 20-ті рр. перебував в Чортківській
тюрмі. Особисто був знайомий з Іваном Франком та не раз бував у гостях в
львівському помешканні Каменяра.
На
весь світ судилося прославити Скалу синові Григорія Старицького – Мирославу
Скала-Старицькому (1909-1969). Всесвітній тенор, педагог та громадський діяч
пройшов свій творчий шлях від крилоса
Святомиколаївської церкви в Скалі до найбільших оперних сцен світу. І все це
вдалося йому тільки завдяки вийнятковому таланту і послідовній праці над собою.
Маленьким хлопчиком, коли він ще навіть не діставав очима до батькових нот,
Мирослав співав у церковному хорі, стоячи поряд з матір'ю. Пізніше він
згадував, що серед співаків хору були
люди з такими голосами, що могли б спокійно зробити кар'єру на світових сценах,
але «хто тоді в Скалі знав про якійсь опери?». У 20-30 рр. митець співав у
мандрівних театрах ім.І.Тобілевича та Й.Стадника, в хорі «Думка», був солістом
Львівського радіо. Навчався професійного співу коштом виграної стипендії від
Центросоюзу, де директором був також виходець зі Скали Іван Мартюк. В 1944 р.
залишився у Відні, добре розуміючи, де він опиниться, коли повернеться в
радянську Україну ( старший брат Костянтин був живцем спалений сталінським
режимом в Умані у 1941 р.). Співав сімома мовами на сценах провідних театрів
Європи та Америки. Тільки одного прізвища Міро Скаля (сценічний псевдонім) на
афішах хватало, щоби був на концерті аншлаг. В історії світової опери Мирослав
Скала-Старицький не менш відомий, ніж знаменита Соломія Крушельницька. Але
останній більш «поталанило»: вона не була «буржуазно-націоналістичною»
співачкою, бо перед ІІ світовою війною опинися у Львові і доживала віку в
радянській Україні. Дев'ять платівок, власна музично-драматична студія в
Парижі, де навчалася талановита молодь українського походження – ось його
здобутки в останні роки життя. І всюди, на всіх сценах світу співак
підкреслював, що він родом з України, з маленького містечка Скала на Поділлі.
Він навіть добавив назву свого рідного містечка до власного прізвища і став
Скала-Старицький. Дуже тужив за рідною землею і вірив, що колись побачить рідні
місця: «Мені завжди ввижається Скала,-писав він у листі до свого земляка в
Німеччину,-прекрасна наша церква, читальня, старий замок, чую співи хлопців і
дівчат по обох сторонах нашого коханого, болотисого Збруча. Хочеться вірити, що
колись побачимо все це, почуємо співи, відвідаємо всі дорогі місця дитячих
років». А нам хочеться вірити, що всі ці люди не будуть забуті своїми вдячними
потомками, а Скала-Подільська й надалі буде давати суспільству талановитих,
творчих людей.
|